До питання про змішане навчання. Реальний досвід
Всі новинні стрічки в питаннях освіти рясніють заголовками про впровадження дистанційного та змішаного навчання. І хоча коментарі до цих новин носять або стриманий, або негативний характер, факт залишається фактом – дистанційка входить в повсякденне життя середньої школи.
В наше шкільне життя вона увійшла п’ять років тому. Як це відбувалося, з якими проблемами довелося зіткнутися, в чому плюси і мінуси такого формату навчання – в цій статті.
З чого все починалося
Ідея створення власної дистанційної платформи для школи прийшла нам в голову після декількох невдалих спроб знайти потрібний формат навчання для своїх дітей. Як виявилося, це зовсім не просто – навіть приватні школи того, що нам було потрібно, запропонувати не могли.
А шукали ми систему, подібну до тієї, яка вже практикувалася в деяких ВНЗ (зокрема – ХНУГХ ім. О.М.Бекетова, викладачем якого є автор цієї статті), і яка дозволяє забезпечувати весь процес навчання на одному ресурсі.
Знайти таку школу нам не пощастило. Але пощастило в іншому. Виявилося, що наші інтереси збіглися з інтересами загальноосвітньої школи, яка також потребувала такої системи. В результаті ми створили дистанційну платформу, яка функціонує вже п’ятий рік і в умовах карантину виправдала себе на 200%.
Що для цього потрібно
Для початку роботи нам потрібен був сервер, на який встановлювалася власне LMS – платформа, домен, ресурс для проведення вебінарів, 2 персональних комп’ютера і невичерпний ентузіазм творців. Слід зазначити, що для вчителів і директора школи в цьому була особиста зацікавленість – оскільки стояло питання про існування школи як окремої одиниці – її просто хотіли “укрупнити”, приєднавши до іншої. В результаті, наша школа стала опорною в області за формою навчання в форматі екстернат, а педколектив отримав додаткове навантаження у вигляді наповнення і ведення дистанційних курсів для екстернату і домашнього навчання.
Не можу сказати, що всі з радістю сприйняли подібну ситуацію, але, оскільки особливого вибору не було, це виявилося цілком ефективним важелем для того, щоб робота на платформі не перетворилася на порожню формальність.
Як програмне забезпечення була обрана платформа MOODLE в зв’язці з сервісом конференцій BigBlueButton – тому що вони мають чудовий функціонал і відкритий код – тобто умовно безкоштовні – що для державної школи був вирішальний фактор. Сервер, домен, і всю технічну і адміністративну роботу на платформі ми взяли на себе. Тобто школі це не коштувало практично нічого. Як показала практика, це не найкращий варіант, оскільки втрачається цінність участі. І в результаті, це дуже гальмувало розвиток самого ресурсу – відсутність належної мотивації як з боку вчителів, так і з боку учнів.
Організація процесу
Як вже було сказано, через низьку зацікавленість і відсутність крайньої необхідності наповнення курсів і ведення навчального процесу в системі тривало “ні добре, ні погано” до початку карантину.
Але за цей час ми отримали чудову можливість налагодити систему при малому навантаженні, розробити процеси управління навчальним процесом, які стосуються зарахування учнів, переведення їх з класу в клас, виявити можливості і потреби вчителів у створенні матеріалів для курсів, визначити, який формат курсів кращий на тих чи інших предметах в молодшій, середній та старшій школі, налагодити процес віддаленої комунікації між учителями, учнями та батьками, провести навчальні семінари для вчителів по наповненню курсів і веденню навчального процесу з їх використанням, відпрацювати рівні доступу і можливий функціонал для адміністрації школи та багато ще чого.
І коли настав час “Х” – ми по суті дуже безболісно продовжили навчальний процес в віддаленому форматі.
Як це працює
Тепер про найцікавіше. Що з себе являє навчальний процес на нашій платформі на теперішній час. У цій статті хотілося б зупинитися на основних користувачах – учнях школи.
Весь процес навчання ведеться на одному ресурсі. Він дозволяє забезпечити доступ до теоретичних матеріалів (в тому числі аудіо-, відео ресурсів, електронних підручників, текстових матеріалів вчителів, інтерактивних завдань і презентацій та ін.) з кожного предмета в кожному класі.
Курс включає в себе як ресурси, так і елементи, що дозволяють відпрацювати отримані навички, забезпечити контроль виконання і отримати оцінку. Елементи – це і завдання, які перевіряє безпосередньо вчитель, і ті, які система оцінює автоматично.
Всі завдання, що треба виконати, учень бачить в своєму особистому кабінеті в календарі. Після виконання і відправки завдань, вчитель отримує повідомлення на сайті, яке дублюється в електронній пошті і на телефоні (у відповідному додатку). Коли робота перевірена, учень також отримує про це повідомлення.
Для проведення он-лайн уроків адміністрацією було складено розклад вебінарів, який дозволяє не перевантажувати сервер і в той же час забезпечити доступ до відеоконсультацій для всіх учнів. (Навіть батьківські збори проводилися.)
З батьківського боку можу сказати, що моя дитина практично кожен день брала участь в 1-2 вебінарах з різних предметів. Це дуже допомагало в засвоєнні матеріалу, який вона не мігла зрозуміти в результаті самопідготовки.
Як адміністратор системи – хочу помітити, що основні труднощі робота з платформою викликала більше у вчителів, ніж у учнів – діти дуже швидко все освоїли і надалі навіть допомагали своїм педагогам.))
Постійно займаючись моніторингом новинних і освітніх ресурсів і інформаційного контенту, пов’язаного з дистанційним навчанням в режимі карантину, я виявила проблеми, з якими зіткнулися багато вчителів і над якими в нашій школі нам навіть не довелося замислюватися.
В першу чергу, це велика кількість хмарних додатків, які довелося освоювати педагогам, учням та батькам для участі в навчальному процесі. В нашій школі цей перелік обмежився процесом входу на сайт – (навіть це виявилося викликом для деяких учнів і батьків, які не з першого разу змогли ввести вірно логін і пароль для доступу дитини на сайт). Я можу уявити, якою проблемою для них могла б стати установка додаткових програм і додатків на ПК або смартфон.
Для організації процесу комунікації між учнями, вчителями та батьками і вирішення питань, не пов’язаних безпосередньо з навчальним процесом, використовується Viber і Telegram.
Звичайно, все, що стосується роботи з учнями в рамках навчального процесу, в тому числі вебінари, відбувається на платформі. Для того, щоб брати участь в он-лайн уроці, дитина авторизується на сайті і в курсі заходить на відповідний ресурс.
Ніяких додаткових програм встановлювати не потрібно. Відвідати вебінар без авторизації з боку учня або вчителя неможливо – тобто випадкових учасників бути не може, вчитель бачить всіх учнів, які увійшли на ресурс. Це вирішує проблему щодо безкоштовних ресурсів для вебінарів, куди мають доступ випадкові відвідувачі або спеціально запрошені “тролі”, що можуть зірвати урок або наробити інших дурниць. Рівень налаштувань доступу також дозволяє вчителю обмежити діяльність учнів в процесі уроку.
Найбільш використовувані ресурси в період карантину – це завдання, які перевіряються вчителем персонально і тести. Як правило, після вивчення теоретичного матеріалу учень виконує завдання в оф-лайн форматі (в своєму робочому зошиті або на ПК), і відправляє фото або саму роботу, виконану на ПК (смартфоні), в поле відповіді.
З теорією ніяких проблем не виникло, всі навчальні матеріали були розміщені на сайті раніше, а відеоресурсів у вільному доступі з’явилася величезна кількість, що дозволило вчителям вибрати найякісніші і розмістити їх на курсах у вигляді вбудованих блоків – без необхідності в переході на інші сайти. Ще одна проблема неорганізованого процесу – перемикання уваги учнів на інші додатки та джерела в процесі підготовки– також вдало вирішилась в нашому випадку.
Далі, вчитель отримує повідомлення про те, що дитина виконала і відправила роботу, перевіряє її, використовуючи спеціальні форми перевірки і збереження оцінок і коментарів на своєму рівні доступу і оцінює. Учень отримує повідомлення про це, і може переглянути роботу з виправленнями помилок. При цьому ні додаткових коштів, ні програм для малювання, відтворення, скачування представлених робіт не потрібно – весь функціонал є в системі.
Тут же зберігаються всі роботи і результати навчання кожного учня. Доступ до них є як у самого учня, так і у вчителя (в рамках його курсу), і у батьків, які можуть переглянути успішність дитини і коментарі до кожного завдання. Налаштування термінів і часу виконання, форм подання та оцінювання дозволяє вчителю систематизувати навчальний процес, а учнів дисциплінує здавати завдання вчасно, а не чекаючи крайнього терміну і перевантажуючи вчителя перевіркою купи завдань.
Налаштування тестів дозволяють проводити контроль знань, обмеживши час тестування і можливість маніпуляцій в процесі підсумкового контролю.
Таким чином вирішується ще одна проблема, з якою не довелося зіткнутися нашим учням і батькам. Можливість виконувати завдання навіть при поганому зв’язку, збереження результатів тестування при обриві і відправлення виконаного тесту при відновленні з’єднання, перемішування питань і випадковий порядок відповідей в тесті знімає необхідність організовувати перевірку знань в один час для всіх учнів– система забезпечує обмеження часу на виконання і відключає можливість “дописати” при його закінченні, автоматично надсилаючи всі результати, виконані вчасно.
Звичайно, наші розумні діти знаходять лазівки і можливості для будь-якого контролю. Але хіба в звичайній школі все відбувається інакше? Зрештою – це розвиває інші таланти, які в житті точно не будуть зайвими. 😉
Про те, які проблеми педагогів вирішує використання нашої платформи, а також з якими викликами довелося зіткнутися вчителям і адміністрації школи читайте в наступній статті.
Подивитися, як може виглядати теоретичний і інтерактивний матеріал в нашій системі можна в цьому прикладі. (Оцінювані елементи можна побачити тільки після аутентифікації на сайті.)
Встигніть створити і розмістити свій навчальний курс на нашій платформі. Для цього перейдіть в цей розділ і заповніть відповідну форму. З питань консультацій та співпраці звертайтесь за телефоном +80981158807 (або в Телеграм)